~matlamat dan pilihan dlm hidup~

dah bertubi-tubi kali soalan ni dikemukakan, tentang matlamat dan pilihan dalam hidup; bila sampai masanya, kita perlu memilih dan kita mesti memilih. kalau ditanyakan pada saya; saya akan jawab, kita wajib memilih dan menentukan hala tuju kehidupan. mungkin kita tak akan perasan pun ttg pentingnya dan crucialnya bende ni dlm hidup kita, sehinggalah mungkin kita suatu masa kelak sedar bhw hidup ni sebenarnya tak brapa panjang sgt, hayat ni umpama sejam persinggahan di dunia bila kita tiba di alam akhirat kelak.

kalau anda diberi masa 3 tahun utk hidup, apakah yg akan anda lakukan ? ada yg jawab; saya akan tumpukan pd bribadah. ada yg cakap; saya akan travel sluruh dunia, n tolong bantu org memerlukan. ada jugak yg kata; saya tak akan kawinlah, tak brapa berbaloi... hmm... kenapa jawapan sebegini semuanya ? sebab kita rasa mati itu dekat sgt, n sure akan datang punyer. (di petik dr prog PUISI O6)

tapi masalahnye, kita tak akan tau bila ajal itu datang, boleh jadi tahun depan, atau bulan depan, atau minggu depan, atau minit sterusnya atau saat sterusnya ??? ya Allah, dekatnya mati dgn kita...setiap saat yg berlalu tu, alangkah ruginya kalau disia-siakan, sebab hakikatnya kita setiap detik menghampiri kematian...datang satu birthday, maka berkuranglah umur kita stahun...hmm...akan mati jugak kite akhirnya..

sebab tu lah kita kene ada matlamat dan hala tuju kehidupan. apa yg nak sebenrnya kita capai dlm hidup ni??? takkan nak hidup sekadar hidup, bila mati maka tak ada kesan pun pada ummah ni. apa yg nak di jawab di depan Allah kelak ??? huhu. ada seorg sahabat selalu berpesan pd saya; hidup biar berjasa, biar bila mati, kita meninggalkan tapak di atas muka bumi, biar ada sesuatu yg disumbangkan utk ummah dan islam. biar kita hidup sebenarnya seperti tujuan asal kita dihantar ke dunia...

dan untuk mengetahui tujuan asal kite diciptakan, kenalah tanya pada PENCIPTA, sama macam kalau kita nak tahu apa tujuan sesuatu mesin atau alat dicipta. tanyalah pd inventornya. kenelah merajinkan diri membaca manualnya. dan bagi kita ; apakah MANUAL kita ??? (QUOTE dr Ust. Hasrizal)

yaa!!! tepat jawapan anda ! manual kita adalah Al-Quran, kitab agung sepanjang zaman. dalamnya Allah dah sampaikan bg manusia ttg matlamat hidup dan tujuan kita berada di bumi.

oleh itu sahabat2 sekalian, luangkanlah sedikit masa yg dipinjamkan pada kita ni, dah tiba masanya utk kita merenung diri sendiri, mencari maksud penciptaan kita yg sempurna ini , halusilah ayat2 Allah , bersyukurlah dan putuskanlah hala tuju kita...

" sesungguhnya seorang mukmin kpd mukmin yg lain ibarat batu bata binaan, mereka saling menguatkan satu sama lain"

No comments: