DR 2 ~ CONG


alhamdulillah, baru pulang dr satu program kesedaran dakwah yg kiranya agak berjaya membuat saya berfikir. ttg tuntutan dakwah yg berada atas setiap bahu kita. ustaz telah mengupas buku 'syahadatul haq' tulisan Abu al-A'la al-Maududi. walaupun agak kompleks dan saya masih belum berpuas hati dgn pemahaman sendiri, ttp insya Allah dgn sedikit pengetahuan yg ada ni hendaknya saya jadikan asas permulaan penerokaan yg lebih jauh.
(gambar di sebelah adalah seekor doggy yg comel, namanya Sam. rasanya sy rela menyamak tangan utk pegang dia, comel sgt...)


ada beberapa perkara yg elok jika kita dapat fikirkan bersama;


1- tuntutan yg dibawa bersama dgn lima rukun islam yg kita yakini. adakah perlaksanaannya sekadar spt pengucapan di mulut. sudah sempurnakah syahadah kita dgn sekadar melafazkannya setiap hari di dlm solat ? atau ianya membawa tanggungjawab yg lebih dari itu? apakah rangkumannya ?


2. belajar sbg satu medium dakwah, bagaimana ya ? ambil pengajaran dr kisah ghulam, sihir dan rahib. bagaimana pemuda tersebut berjaya menggunakan ilmu sihirnya utk membina pengaruh dan kemudiannya menyebarkan ilmu yg di ajar oleh rahib.


3.prioriti dalam hidup berdasarkan 'maqasid as-syari'ah al-khomsah' atau lima keperluan utama manusia. deen berada pada tangga paling atas maka apabila deen terjaga, akan terjagalah 4 maqasid seterusnya.


4.mengekstrak prinsip2 yg telah diajar oleh rasul, dan bukannya mengambil bulat model yg telah dibina pd zaman rasul s.a.w. bagaimana proses awal dakwah, pembinaan negara, peluasan kuasa dan pembinaan tamadun berlaku.


5. adalah penting utk kita menyedari bhw dgn usaha yg sgt sdikit ini, mungkin cuma 0.5 % dr apa yg tlh dilakukan para sahabat r.a dahulu maka kita akan perlukan mungkin beratus-ratus tahun utk mencapai matlamat ini..


No comments: