gergasi saman semut- secebis pemikiranku (1)

Saya melihat isu NST saman blog ni sbg satu isu yg menarik utk dipertimbangkan. Mmg isu ni bukanlah baru, rasanya dah hampir sebulan lamanya dan mungkin kita sbg rakyat umum ni tak nampak relevannya knp isu ni mesti diambil berat juga. tapi sbg seorang muslim dan rakyat Malaysia sendiri, adalah penting utk kita memahami situasi yg dihadapi skrg dan kesan yg mungkin berlaku impak dari apa-apa juga keputusan mahkamah kelak.

Secara kasarnya isu ini melibatkan dua org bloggers yg sgt tak asing di Malaysia terutama dlm arena kewartawanan siber dan analisis tanah air. Seorg adalah bekas pengarang eksekutif The Malay Mail , Ahirudin attan, sebelum menarik diri dr jawatannya yg dikatakan berpunca dr kehadiran Dato’ Kalimullah Hassan di NST. Bloggers yg kedua adalah jeff ooi yg sememangnya sgt popular dgn analisis yg sgt kritis dan sering pula menjadikan medan politik tanah air sbg perhatian utamanya.

Nota ; blog ahirudin attan – rocky’s bru
Blog jeff ooi – screenshot

Mungkin isu pertama yg sy lihat sbg utama di sini adalah hakikat satu sykt besar NST menyaman dua org blogger yg masing-masing merupakan dua individu. Timbul di sini persoalan sama ada kita sebenarnya mempunyai hak kebebasan bersuara ataupun tak ? jika pihak NST menyaman atas dasar tulisan bloggers ini merupakan fitnah ; maka adakah NST mempunyai hak utk menyaman penulis-penulis tersebut dan penulis2 lain yg menulis pendapat bertentangan dgn ‘interest’nya ?( ketandusan perbendaharaan bhs melayu) dan adakah kita tak boleh menulis dgn sebebas-bebasnya pendapat kita di blog ? antara persoalan2 lain yg masih belum terjawab adalah; adakah bloggers sebenarnya dibatasi oleh undang-undang spt juga wartawan tradisional ? dan adakah wujud undang-undang siber yg perlu kita patuhi dlm menulis blog ?. Mamandangkan isu ni pertama kali terjadi di Malaysia dan tiada kes seumpamanya utk dijadikan rujukan, maka apa-apa jua keputusan mahkamah akan menentukan hala tuju seterusnya penulis2 blog-blog dan penulis2 siber yg lain.

Dan rasanya menarik utk kita juga melihat kpd definisi fitnah yg akan diguna pakai dlm mahkamah kelak, terutama melihat kpd bloggers yg disaman adalah mereka2 yg cuma menyampaikan pendapat masing-masing. Adakah membuat analisis yg tak menyebelahi pihak terbabit dianggap fitnah ? Bukankah sepatutnya minda kita tak dikawal utk berfikir dgn cara yg bagaimanapun ? atau adakah wujud tanggungjawab tertentu yg perlu kita penuhi dlm berfikir sekalipun ? atau adakah tanggungjawab itu cuma tergalas apabila kita menulis ?

Dan utk melihat dr aspek yg berlainan yg saya kira akan menjawab semua persoalan di atas , betulkah penulis2 ni membuat fitnah berdasarkan tulisan2nya ? dan jika betul, wajarkah kita sbg muslim memberi sokongan ?Apakah hak kebebasan bersuara spt yg telah digariskan oleh islam ? dan apakah pendirian kita dalam hal ini sebagai muslim dan rakyat Malaysia ? jika kita juga ingin menilai dari sudut yg lebih mendalam; wajarkah medan undang-undang digunakan sbg medium utk menyelesaikan masalah2 seumpama ini ?

-bersambung...

p/s :suka dgn tajuk gergasi saman semut- banyak yg boleh dikupas.



maafkan ayat saya yg berbelit-belit dan berpusing-pusing, mmg ketandusan lenggok bhs, sigh...

No comments: