Bentuk atau tujuan ?

Bergaduh dua tiga kali dengan seorang teman tentang satu perkara memang merunsingkan. Kita jadi berfikir setiap masa, waktu makan, waktu menonton Wanita Hari ini, waktu melayan hamster. Perkara yang sama berlegar-legar di fikiran, betulkah usrah itu bukannya medan untuk melahirkan intelektual ? apabila saya menyebut intelektual di sini, bukanlah maknanya melahirkan personaliti seperti Mahathir, Anwar, Engku Aziz dan Syed Hussein Al-Attas (tapi jika itu berlaku, maka sangat bagus). Saya cuma maksudkan usrah itu sebagai satu medan melahirkan muslim yang celik akal, adil dalam melakukan taakulan dan cergas dalam tindakan. Itupun jika nak dinilai maksud intelektual daripada kefahaman saya. Mengapa tidak , usrah sudah lama sebati dengan ahli gerakan Islam, usrah itu wujud kini sebagai satu entiti yang amat mesra dengan jiwa orang yang mendokong kebangkitan Islam. Sedangkan masa kini pula menuntut kita untuk punyai lebih daripada sekadar semangat dan kefahaman Islam. Dunia perlukan muslim yang aktif, fizikalnya, akalnya, jiwanya dan agamanya. Usrah secara sempurnanya pada kefahaman saya, berfungsi sebagai gelanggang pertama untuk beraksi mengenali kehidupan muslim secara holistik. Mungkin saya yang berfikiran ideal dan tidak berpijak di bumi nyata atau mungkin teman saya itu yang bersikap pesimis. Mungkin juga antara kedua-dua kami, persoalan ini tak seharusnya muncul sebab terlalu kompleks. Lebih baik dibiarkan usrah seperti yang ada sekarang ini katanya. Mungkin juga sebab dunia kami ini terpisah oleh lautan. Dia di Malaysia, saya di Dublin, suasana, waqi’ berlainan dah cukup untuk mengelirukan kami tentang hakikat perbincangan kami. Kami melihat usrah pada satah berbeza, dari perspektif berlainan. Apapun, saya terfikir tentang dunia sekarang dengan wujudnya emel , ym dan sistem pesanan ringkas sebagai wadah komunikasi, sedangkan dulu, surat dan telefon yang menjadi pilihan. Apakah usrah itu wujud pada bentuk atau tujuan ?

No comments: