Merdeka yang kali ini, mendungnya tetap ada...

Di kejauhan, saya masih lagi dibayangi oleh tulisan Fathi Aris Omar; ‘Di Bawah Mendung Usrah’. Saban waktu saya masih lagi memikirkan tentang perkara yang sama walaupun dah berbulan-bulan saya berkenalan dengan artikel ini. Secara jelasnya, idea yang disampaikan dalam artikel yang satu ini, bukanlah sesuatu yang asing bagi saya. Bagai ada suara-suara dalam diri saya, sebahagiannya memang mengakui kejujuran sesetengah penilaian kami. Dalam beberapa minggu ini, saya masih lagi dalam proses mengenali dan barangkali mematangkan pemikiran yang kian kusam rasanya. Setahun tanpa pengisian yang mencabar benak (saya salahkan kegagalan saya mengimbangi masa untuk membaca berita setiap hari ), memang setahun yang mendungukan. Itu satu keputusan atau kesimpulan yang boleh saya ambil jika mahu, tapi saya lebih senang jika terus menjadikannya satu sejarah yang peranannya bukan pada kewujudan peristiwa tapi penerimaan teladan dan pengajaran . Baiklah, pada sesi yang kali ini kita akan melihat pada satu situasi yang benar-benar berlaku. Sedikit daripada hasrat saya adalah untuk mengetengahkan satu sikap yang telah sebati dalam diri kita orang melayu Islam seperti sebatinya nila dalam susu. Perkara ini telahpun di sampaikan oleh Mohammad Hj Salleh dalam sajaknya ‚’Si Tenggang’s Homecoming’.

Dalam sebuah ’pertemuan’ , satu dialog telah berlaku antara kami beberapa orang. Saya tuliskannya di sini, tapi ini berdasarkan ingatan saya tentunya.

Fasilitator : antara sebab-sebab kenapa Firaun ni sombong dengan Allah adalah dirinya yang kebal daripada penyakit. Dia ni tak pernah sakit, sebab tulah dia boleh menganggap dirinya tuhan. Kalau orang yang pernah sakit, akan ada pergantungan pada tuhan walaupun bukan kepada Allah secara khusus.

Teman 1 : err, maaf. Tapi macam mana yang akak tahu firaun ni tak pernah sakit ?

Fasilitator : yalah, kalau dia pernah sakit, takkanlah dia boleh mengaku dirinya tuhan. Tuhan mana boleh sakit. Hmm... kesombongan Firaun ni memang tiada taranya lagi.

Teman 2 : (dalam hati ) tapi masa aku pergi melawat mumia firaun hari tu, firaun yang Ramses II ni banyak penyakit. Rhematoid arthitis dan banyak lagi. Serious tooth decay pun ada, takkan tak pernah sakit pula...

Agaknya apa yang boleh kita simpulkan dari sini ? sakit gigi itu penyakit dari zaman lampau ? Harapannya semoga kita juga telah matang untuk menilai sikap kita dalam hal ini. Saya bawakan satu stanza ( apa perkataannya dalam bahasa kebangsaan kita ?) daripada Si Tenggang’s Homecoming sebagai penutup.

I’ve learnt
The ways of the rude
To hold reality in a new logic,
Debate with hard and loud facts.
But I too am humble, respecting
Man and life.
SALAM MERDEKA SEMUA...

No comments: