ADA APA PADA CORETAN...

Dah seminggu saya tak menulis, patutnya dah masuk entri keempat utk mesir tapi memori tu dah semakin kabur hari demi hari…tapi takpa, insya Allah akan saya teruskan sedikit masa lagi. Setelah pergi ke dua program dalam masa seminggu, berkenalan dgn banyak orang dan meninjau blog2 kawan, saya perasan akan satu benda. Dah lama benar saya tak menulis dlm bahasa inggeris dan juga bahasa melayu baku. Saya senang menulis dgn gaya yg ‘sempoi’. Hah, ini pun satu lagi perkataan yg tak ada dlm kamus dewan. Dah hampir 9 bulan juga saya tak buka kamus dewan. Saya dah tak menjadi pejuang bahasa lagi…baru kelmarin saya habiskan novel drama terbaru Faisal Tehrani, ‘Bila Tuhan Berbicara’. Bagi penggemar novel beliau, novel drama ni mmg satu yg tak boleh ketinggalan, satu ‘masterpiece’ yg tak kurang hebatnya dari 1511 Kombat. Saya suka novel melayu, tapi jarang-jarang penulis melayu yg saya minat. Selain faisal tehrani, saya suka A.Samad Said dan Shahnon Ahmad. Semuanya menulis dgn gaya yg berbeza-beza, menghantar mesej kepada pembaca melalui medium sama tapi stail yg tak sama. Selain itu, tak ada satu penulis yg saya benar-benar minat. Bercakap ttg buku, saya suka buku yg kontroversi ( dalami maksudnya) , tapi malangnya sekarang saya jarang benar membaca. Nak disalahkan kursus yg saya ambil, mungkin satu hal juga. Tapi entah apa hal-hal yg lainnya tu, tak dapat saya pastikan. Saya masih lagi meminati sampai sekarang, buku Roots tulisan Alex Haley, The Sealed Nectar, Time-a definition, Matter-the other name for illusion dan beberapa lagi yg tak dapat saya ingat sekarang. Sewaktu pergi ke J4DEII baru-baru ini, kami didatangkan dgn satu isu yg berat dan global sebenarnya ‘coexist’. Tapi pentafsiran terlalu luas dan kefahaman kami sebenarnya terlalu cetek utk menilai satu terma yg pendek ini. Kadang-kadang kami tak dapat faham intipati yang disampaikan oleh penceramah, yg mana merupakan kerugian yg amat sgt… bila kita dihujani dgn pelbagai fakta baru, pelbagai hujah yg terlalu berat di minda, sampai ke tahap kita menguhukum org sbg terpesong, ada yg mengatakan , we have been intellectually bullied. Saya tak tahu dan tak pasti kebenarannya. Possibly yes. Whether we’ve been bullied intellectually or not, to me, that’s not the main question here. It’s just whether you are ready or not to hear other’s interpretation on coexist. Are you coexisting intellectually with others? apapun, perjumpaan dengan orang-orang baru adalah sesuatu yg saya sgt suka sampai sekarang. Kadang-kadang, berada bersama kawan baru menjadikan kita tenang dan lebih terbuka untuk sebarang kemungkinan dan perubahan positif. Selamat berkenalan kepada semua !!

p/s: sebenarnya dari masourah ke dumyat lama, ada lebih kurang 34 bumper jalan semuanya, ustaz. Melainkan mungkin ada satu dua yg saya tak bilang disebabkan oleh kegeraman saya ;-)

No comments: