MESIR, ARDUL KINANAH : ENTRI SATU

Hati terasa berat untuk meninggalkan tanah ini, antara perasaan yg teradun, hati saya jelas akan satu rasa. Tak tahu apa yg memberati itu, ukhwah yang terjalin, kenangan yg bersemi atau manisnya pengembaraan menjejak identiti dan cita-cita diri sendiri… atau mungkin sesuatu yang lebih dari itu ? tapi apa yang saya yakini, ini merupakan nikmat Allah Yang Maha Besar, Maha menyempurnakan segala penciptaan dan Maha memperelokkan makhluknya dengan sentuhan terindah yang tak mampu utk hamba yg kerdil ini menghayatinya. Jika bumi itu pernah para Rasul dan Anbiya’ berpijak membawa risalah agung, jika pemandangan itu pemandangan para muttaqin pada masa lampau, jika batuan dan pepasir itu pernah menyaksikan para mujahidin dan hizbullah, maka semuanya adalah mulia di sisiNYA, dan semuanya itulah yang ingin saya jejaki , ingin saya sentuhi, ingin saya rasai, ingin saya hayati dan cintai. Dan yang paling penting jalan itulah yang ingin saya lalui untuk kehidupan ini
**************************************************************************************



Perjalanan dari Ireland ke mesir berjalan lancar, alhamdulillah, tak banyak masalah dan kami memang dihidangkan dengan makanan yang agak mewah secara relatifnya berbanding pemakanan seharian saya di rumah. Chezh airlines agak bagus dan mesra pelanggan. Tak banyak yang dapat saya ingat kembali ttg pengalaman saya sepanjang di dalam kapal terbang melainkan satu insiden sewaktu dlm perjalanan dari Prague ke kaherah. Pengalaman yang melucukan. Wahai sahabat2 , inilah pengalaman yg kita akan kenang sampai bila2 , ye tak ? heheh… sebenarnya kami berempat bersama menempuh perjalanan yang dikatakan sbg koboi ni ke bumi mesir. Saya, Safiah, Hazirah dan Kak Nunee. Sewaktu kami transit di Prague, tak banyak yg boleh kami buat melainkan menanti flight seterusnya. Berbekalkan biskut dan chips yg di bawa, kami mengalas perut. Saya dah lupa berapa lama kami transit di Prague, tp yang pasti kami memang sempat berasa lapar. Tak berapa lama lepas naik flight ke Kaherah, perut pun dah bernyanyi-nyanyi…syukran Lillah, tak lama lepas tu , makanan pun dihidangkan. Kami pun tak tunggu lama, sudah rezeki Allah depan mata, terus kami baca doa makan, dah tak pandang kiri kanan…dalam pada tu, saya dan Safiah terperasan satu pandangan mata, rasa macam diperhatikan… huhu…. Ada seorang pakcik arab ni tengah merenung kami berdua. Hairan. Kami hairan, dia pun hairan melihat kami makan dengan bersungguh-sungguh gamaknya. Kami jadi segan. Mana taknya, macam orang kebulur pula lagaknya… tapi yang paling best tu, bila pakcik tu offer makanan dia yg dia tak makan. Allah sahajalah yg faham perasaan kami. Malu, segan, nak tergelak kat situ pun ada. Apalah yang difikir oleh pakcik arab ni. Matanya berkaca-kaca tengok kami, pastinya penuh simpati….bebudak Malaysia yg kebulur ni…hmmm



Bila sampai di mator qadim (airport lama), kami ada juga ditahan sebab tak lengkapkan borang imigresen, kami tak isi dengan lengkap alamat tempat yang kami bakal duduki di bumi Kaherah ni, sebab kami sendiri pun tak pasti lagi keadaannya macam mana. Inilah koboi namanya. Dah tersangkut, barulah kami gelabah, mana nak cakap arab lagi... Walaupun faham sikit2, tapi sebab pakcik tu guna bahasa ‘ammi, loghat mesir, kami pun tak berapa faham. Tapi alhamdulillah, kami minta bantuan seorang makcik di situ yang turut sama tersangkut macam kami, dan kami dapat alamat tersebut dengan menelefon seorang ustaz melalui handphone makcik yang baik hati itu. Selesailah satu pengalaman, walaupun kena marah tapi sebab kami tak faham, tak adalah sgt kesannya dalam hati ni. Masa keluar dari mator, mmg kami tak kenal sesiapa, entah siapa yang ditunggu, entah siapa yang menanti. Katanya melalui kontek kami, kak Balqis dan kak Pah, ustaz Anam yg akan dtg ambil kami. Baru shj kami melangkah keluar, kelibat dua muslimin muncul menuju ke arah kami. Lega. Ustaz2 membantu kami mengangkat beg2 dan kami menaiki van untuk ke rumah Perlis, bakal rumah kami sepanjang di Kaherah. Bila van mula bergerak di jalan raya, saya mula merasai satu suasana baru. Ya, perjalanan kami sudah bermula!

Ahlan wasahlan ilal ardil kinanah !
Selamat datang ke bumi anbiya’ !

+ cita-cita saya sejak ambil PMRU tingkatan 2 dulu, nak belajar di bumi anbiya’ ni, tak kira buat medic atau agama. Sedih bila tak dapat masa lepas SPM. Tp memang dah takdir Allah, saya ditempatkan di tempat skrg ni dan alhamdulillah, dimurahkan rezeki dan digerakkan hati utk ke bumi Mesir. Rasa macam mimpi jadik nyata. Setinggi-tinggi syukur pada Allah Yg Maha Kaya! Doakan mudah-mudahan saya kembali lagi ke sini, bumi yang kekal Barakah walau pernah menjadi rumah kpd firaun laknatuLLah...


No comments: